Influenceru darbība ir pietiekami jauna nodarbe, kas strauji attīstījusies līdz ar sociālo tīklu nozīmes palielināšanos cilvēku dzīvē, bet – kas ir influenceri un ar ko viņi nodarbojas?
Vispārīgs infuencera profesijas apraksts
Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisija 2019. gadā nolēma, ka no angļu valodas aizgūtais vārds influencer latviešu valodā tulkojams kā ietekmētājs. Influencera profesija ir saistīta ar cilvēkiem, kas izmanto sociālos medijus, lai ietekmētu auditoriju un popularizētu vajadzīgos produktus, zīmolus vai idejas. Influenceri parasti veido saturu, piemēram, fotogrāfijas, videoklipus, blogus, un savos kanālos dalās ar savām domām un pieredzi.
Influencera pienākumi un atbildība
Influencera pienākumi un atbildība var būt dažādi, taču lielākoties tie ietver šādas jomas:
- Satura radīšana. Influenceriem ir jāveido kvalitatīvs un oriģināls saturs, kas piesaista auditoriju. Tas var ietvert fotoattēlus, video, rakstus vai citus formātus.
- Būt godīgam un autentiskam attiecībā uz savām izvēlēm un rekomendācijām. Auditorijai jāzina, ka influencera ieteikumi nāk no pārbaudīta avota.
- Sadarbība ar zīmoliem. Sadarbojoties ar zīmoliem, influencerim jābūt skaidram par to, kā viņu darbs ietekmē auditoriju, kā arī partnerības nosacījumus.
- Atklātība. Tas palīdz nodrošināt uzticēšanos.
- Auditorijas iesaiste. Influencerim jābūt aktīvam savā platformā, atbildot uz jautājumiem, komentāriem, tai skaitā neērtiem, un ziņojumiem no sekotājiem.
- Preču un pakalpojumu izvēle.
- Tiesiskās atbildības apzināšanās. Influenceriem jāzina likumdošanu un regulējumus savā valstī, kas attiecas uz reklāmas saturu, datu aizsardzību un intelektuālo īpašumu.
- Atbildības sajūta.
- Sociālās atbildības apziņa. Daudzi influenceri izmanto savu platformu, lai runātu par sociālām, vides un citām svarīgām tēmām, veicinot pozitīvas pārmaiņas.
Ievērojot šos pienākumus un atbildības aspektus, influenceri var veidot uzticamu attiecību ar auditoriju un zīmoliem, kā arī pozitīvi ietekmēt sabiedrību.
Kādām prasmēm jābūt influenceru profesijas pārstāvjiem?
Uzsveram dažas no svarīgākajām prasmēm:
- Satura radīšana. Spēja radīt pievilcīgu un kvalitatīvu saturu (fotoattēlus, videoklipus un rakstus) ir būtiska.
- Sociālo mediju pārvaldība. Izpratne par dažādām sociālo mediju platformām un to specifiku palīdz efektīvāk sasniegt savu auditoriju.
- Komunikācijas prasmes. Efektīva saziņa ar sekotājiem un sadarbības partneriem ir svarīga, lai veidotu attiecības un uzticību.
- Mārketinga un zīmola izpratne.
- Analītiskās prasmes. Spēja analizēt datus, piemēram, mijiedarbības līmeni un auditorijas demogrāfisko informāciju, lai optimizētu satura stratēģiju.
- Radošums. Spēja domāt nestandarti un radīt inovatīvus un piesaistošus konceptus un idejas.
- Fotogrāfijas un video rediģēšanas prasmes.
- Spēja adaptēties. Spēja ātri pielāgoties jaunām sociālo mediju tendencēm ir svarīga, lai nezaudētu aktuālitāti.
- Tīkla veidošana. Komunikācija un attiecību veidošana ar citiem influenceriem un zīmoliem var palīdzēt paplašināt auditoriju un iespējas.
- Laika plānošana.
- Angļu valodas zināšanas minam kā pēdējās tikai tāpēc, ka 21. gadsimtā bērni šo starptautisko valodu apgūst jau no mazotnes, un, ja vēlies mijedarboties ar klientiem no citām valstīm, ir pašsaprotami, ka bez tās nekas neizdosies.
Izmantojot šīs prasmes, influencers var ne tikai palielināt savu sekotāju skaitu, bet arī veidot veiksmīgu karjeru sociālajos medijos ilgtermiņā.
Kādai izglītībai jābūt infuencerim?
Influenceriem nav tik svarīga apgūtā profesija, lielāka nozīme ir tā saucamajiem “soft skills – prasmes, kas saistītas ar personiskajām un sociālajām spējām, kuras ļauj indivīdiem efektīvāk komunicēt un strādāt komandā, kamēr “hard skills” ir tehniskas un konkrētas zināšanas un iemaņas, piemēram, programmēšanas valodas vai matemātika. Tomēr ir izglītības jomas vai prasmes, kas, strādājot šādu darbu, var būt noderīgas:
- Mārketings un reklāma. Izpratne par mārketinga principiem palīdz labāk reklamēt sevi, savas idejas un veidot attiecības ar zīmoliem.
- Sociālo mediju pārvaldība.
- Fotografēšana un video veidošana un montāža var uzlabot satura kvalitāti, padarīt to interesantāku un piesaistīt vairāk sekotāju.
- Komunikācijas prasmes.
- Tēmas ekspertīze.
Rezumējot, veiksmīgs influencers var būt jebkuras profesijas pārstāvis, kuram ir savas unikālas idejas, radošums un spēja veidot attiecības ar saviem sekotājiem.
Kāda ir influencera alga dažādās valstīs?
Influencera alga var būt ļoti atšķirīga atkarībā no dažādiem faktoriem, tostarp valsts, sociālās mediju platformas, influencera popularitātes un auditorijas lieluma.
- ASV. Influenceri ar lielu sekotāju skaitu (piemēram, virs 100 000) var nopelnīt no 1 000 līdz 100 000 dolāru par vienu sponsoru postu, atkarībā no nišas un auditorijas piesaistes.
- Lielbritānija. Ir līdzīgas tendences kā ASV, kur mikro-influenceri (ap 10 000 sekotāju) var pelnīt apmēram 100-500 mārciņu par vienu postu, savukārt populārāki influenceri var saņemt tūkstošiem mārciņu.
- Austrālija. Influenceri var nopelnīt no 300 līdz pat 15 000 Austrālijas dolāru par sponsoru postu, atkarībā no savu sekotāju skaita un iesaistes.
- Eiropas valstis. Vācijā, Francijā un Ziemeļvalstīs influenceri var pelnīt līdzīgus apmērus kā Lielbritānijā un Amerikā, taču atšķirības var būt atkarīgas no tirgus izmēra un reklāmas budžetiem.
- AAE. Veiksmīgi influenceri var nopelnīt no 3000 līdz pat 20 000 dolāru atkarībā no savu sekotāju skaita.
- Latvija un citas Baltijas valstis. Influenceri ar 10 000 – 50 000 sekotājiem var nopelnīt no 50 – 500 eiro par postu. Amatieru influenceri un mikro-influenceri var saņemt arī produkta paraugus, vai mazākas naudas summas.
Jāatzīmē, ka algas atšķiras atkarībā no nišas, piemēram, modes, ceļojumu, veselības un skaistumkopšanas jomās atalgojums var būt augstāks nekā citās nozarēs.
Atsauksmes no influencera profesijas pārstāvjiem
Atsauksmes no profesijas pārstāvjiem bieži vien ir ļoti noderīgas, lai izprastu profesijas plusus, mīnusus, un vai tā ir piemērota tieši tev.
Mara O no ASV, kura jau vairākus gadus uztur savu visnotaļ populāro Instagram kontu @maraisgrace par jogu un savu studiju, atzīst, ka tas ir interesanti, un tādā veidā var nopelnīt vairāk nekā desmit tūkstošus dolāru mēnesī, bet tas nekādā gadījumā nav hobija līmenī – tas ir pilnvērtīgs pilnas slodzes darbs, kur notiek nepārtraukta komunikācija ar saviem sekotājiem, kuri gaida regulāri jaunus video un atbildes uz jautājumiem.
Līdzīgās domās ir viņas tautiete Jessica Stansberry, kura vairākus gadus uztur YouTube un Instagram kanālus ar identisku nosaukumu, uzsver, ka šāds darbs ir maratons, nevis sprints – sākumā nav viegli izvēlēties nišu un piesaistīt pirmos sekotājus, pēc tam piesaistīt arvien lielāku auditoriju, augt, kas nav iedomājams bez labas kvalitātes attēliem un video, arī idejām. Jessica arī uzskata, ka ir svarīgi sākumā darboties tikai vienā platformā, un tikai pēc tam, kad ir parādījies nopietns sekotāju skaits, ir jēga darboties vairākās. Turklāt sekotāji nepārtraukti gaida jaunas idejas, tāpēc darbā ir jāiegulda visa sirds.
Ja ir vēlēšanās dzirdēt konkrētas atsauksmes par noteiktiem produktiem vai zīmoliem, to var meklēt sociālos medijos vai YouTube un Instagram kanālos, kur ārzemju influenceri savos blogos labprāt dalās savās atsauksmēs un pieredzē.